Dětská benzínová čtyřkolka 49cc je vhodná pro děti od cca 3 let věku a velikosti cca 90cm. Plyn se přidává palcem pomocí páčky na pravé straně řídítek jako u velkých čtyřkolek (jako doplňková úprava se nechá předělat na rychlopal jako na motorce, ale z důvodu bezpečnosti se to nedoporučuje). Čtyřkolka může/nemusí být vybavena dálkovým ovládáním, kterým je možnost na cca 50 - 60m čtyřkolku nastartovat a vypnout motor v případě že se dítě řítí na překážku. Čtyřkolka se startuje manuálně pomocí tahacího startovacího mechaizmu (podobně jako motorová pila), v případě že je vybavena elektrickým startérem, potom také elektricky a to tlačítkem na řídítkách případně pomocí dálkového ovládání. Motor se vypíná tlačítkem na řídítkách.
Na čtyřkolce je možnost jezdit prakticky celý den, stačí jen dolít benzín. Čtyřkolka má po celou dobu stejný výkon. Benzínová čtyřkolka je hlučnějčí (než elektrická) a vyžaduje o trošku větší údržbu. Je vybavena dvoutaktním motorem, je nutné čas od času vyčistit karburátor, nejde ale říct, jak často. Četnost čištění je závislá na četnosti provozu čtyřkolky, prostředí ve kterém čtyřkolka jezdí, použitém palivu, oleji atp.. ...čištění karburátoru, někomu to možná zní hrozivě, ale je to otázka cca 10 minut... Jak na to, se můžete podívat v našem video-návodu. Palivo je MIX - Natural 95 + plně syntetický vysokootáčkový olej v poměru cca 1:50. Pro jednodušší nastartování po delší odstávce doporučujeme zakoupit startovací sprej. Čtyřkolka nemá zpátečku a je jednomístná, z důvodu bezpečnosti by na ní meměli jezdit dvě děti současně. Stroj může být vybaven bezpečnostní výtrhovou pojistkou, která v případě pádu vypne motor.
Výhody benzínového stroje 49cc:
- stačí nalít palivo a můžete jezdit prakticky pořád a s neslábnoucím výkonem
- vejde do běžného kombíku, takže pokud ji chcete převést, nebude problém
- možnost omezení rychlosti a výkonu
- čtyřkolka může být vabavena dálkovým ovládáním s možností nastartovat a vypnout motor až na dálku cca 60 m v případě, že se dítě řítí na překážku.
Nevýhody benzínového stroje 49cc:
- nutná manipulace s benzínem a olejem - čtyřkolka jezdí na MIX NATURAL 95 + plně syntetický vysokootáčkový olej pro 2T motory
- větší hluk než u elektrického modelu
- při omezení výkonu/rychlosti je nutné jezdit pouze po rovině a na povrchu, který neklade velký odpor, jinak hrozí poškození odstředivé spojky
- absence zpátečky
Elektrická čtyřkolka 500W, 800W, 1000W, 1200W, 1300W (cca 3 - 7 let / cca 90 - 130cm)
Dětská elektrická čtyřkolka je vhodná pro děti od cca 2,5 roku věku a velikosti cca 90cm. Plyn se přidává rychlopalem na pravé straně řídítek jako u motorky. Přidávání plynu je plynulé (čím víc přidáte, tím rychleji jedete).
Čtyřkolka je vybavena zpátečkou a může být vybavena dvou, nebo tří stupňovým omezovačem rychlosti, většinou se nechá omezit na rychlosti 10, 20 nebo 30 Km/h. Omezení se nastavuje klíčkem, aby si dítě rychlost nemohlo samo přepnout.
Čtyřkolka je oproti benzínové verzi velmi tichá a tak není problém s ní jet třeba do parku, do města, nebo jezdit v hustě zastavěné oblasti. Rozhodně se NEJEDNÁ o čtyřkolku stylu plastových autíček, která potkáváte na chodníku a která mají problém vyjet malinký kopeček. Čtyřkolky jsou vybavené motorem 500, 800, 1000, 1200, nebo 1300W. Všechny motory jsou dostatečně silné, aby vyjely i větší kopec a není problém aby čtyřkolka uvezla i dospělého člověka. Konstrukční zatížení stroje je většinou 80Kg. POZOR: výkon stroje ovšem nezáleží pouze na watech, ale také na voltech. Stroj osazený motorem 1000W 48V má výrazně větší výkon než stroj s motorem 1000W 36V. Krom již zmíněných voltáží 36 a 48V se také používá 24V a 60V. Důležité je také, aby motor byl bezkartáčový, v případě opaku se jedná o velmi zastaralou technologii, u levných čtyřkolek ale stále využívanou.
Dle typu jsou stroje osazeny olověnými bateriemi CSB 15Ah (POZOR, některé typy mohou být osazeny čínskými bateriemi 12Ah), či originálními lithiovými bateriemi s různou kapacitou (dojezdem). Dle typu použité baterie se výrazně liší hmotnost i dojezd stroje. S lithiovou baterií stroj dojede výrazně dál.
Délka dojezdu je závislá na mnoha faktorech. Záleží na váze jezdce, na kvalitě seřízení stroje (namazání a našponování řetězu, sbíhavost předních kol, nesmí přibržďovat brzda, atd.), profilu trasy, povrchu trasy (pevný asfalt / tráva) a stylu jízdy (na půl plynu ujedete daleko více, než na plný plyn). Čtyřkolka se do plna nabije za cca 6 - 8 hodin.
Čtyřkolka je osazena 4", nebo 6" koly. Obecně platí, že větší kola projedou pohodlně větší nerovnosti, rozdíl mezi 4" a 6" palcovými koly je v tomto smyslu minimální, takže se jedná z větší části pouze o designovou záležitost. Se 6" koly je čtyřkolka opticky větší, je asi o 2 cm výše nad zemí, od stupaček k sedadlu se ovšem rozměr od 4" na stejném modelu neliší, takže na něm může jezdit stejně velké dítě.
Čtyřkolka potřebuje jen minimální údržbu.
Výhody elektrického stroje 500W, 800W, 1000W, 1200W či 1300W:
- velmi tichý chod motoru a žádné emise - možnost jezdit v parku, sousedovi pod oknem, či například na dopravním hřišti
- možnost omezení rychlosti/výkonu pouhým přepnutím tlačítka
- zpátečka - pouhým přepnutím tlačítka
- minimální údržba, v podstatě se jedná pouze o pravidelné dobíjení bateri
Nevýhody elektrického stroje 500W, 800W, 1000W, 1200W či 1300W:
- nutnost stroj nabíjet ze zásuvky 230V, do úplného nabití většinou cca 6 hodin
- omezený dojezd a slábnoucí výkon na jedno nabití, po určité době je nutné stroj dobít, či vyměnit baterie
- nedoporučuje se jezdit v mokrém, či mrazivém počasí
Benzínová čtyřkolka ATV 125cc (cca 6 - 13 let / cca 110 - 140cm)
Dětská čtyřkolka ATV 125cc je vhodná pro děti cca od 6 let ale v pohodě se na ní vejde i dospělák. Plyn se přidává páčkou na palec na pravé straně řídítek jako u velkých čtyřkolek. Čtyřkolka může být vybavena dálkovým ovládáním, kterým je možnost na cca 60m čtyřkolku nastartovat a vypnout motor v případě že se dítě řítí na překážku. Na čtyřkolce je možnost jezdit prakticky celý den, stačí jen dolít benzín.
Čtyřtaktní motor je relativně tichý, asi jako klasická cestovní motorka (hluboce bublá). Palivo je pouze Natural 95. Olej se do paliva nepřidává, ten je nalit samostatně v motoru a mění se v určitých intervalech, jako u auta. Olejová náplň je společná pro motor i převodovku.
Čtyřkolka je automatická - řazení pouze vpřed / vzad (vpřed / neutral / zpátečka), nebo poloautomatická 3 rychlosti vpřed + zpátečka (1-2-3 vpřed / neutral / zpátečka) - řadí se bez spojky, pouze je nutné srovnat otáčky a následně se zařadí požadovaná rychlost. Při žazení nesmí být motor v tahu, nebo ve velkém útlumu (brždění motorem). Pokud se zastavuje, nemačká se spojka, ale normálně se zastaví, po té je možné opět přidat a čtyřkolka se rozjede, jen pokud chcete jet rychleji, po rozjetí a dosažení vyších otáček zařadíte další rychlostní stupeň. Při přeřazování z přední rychlosti na zpátečku a naopak je nutné zastavit a nechat opadnout otáčky na volnověh, teprve pak je možné přeřadit.
Čtyřkolka se startuje elektricky a to tlačítkem na řídítkách, případně pomocí dálkového ovladače, mechanicky se ATV nastartovat nedá, žádná startovací páka zde není.
Čtyřkolka je osazena 7", nebo 8" koly. Obecně platí, že větší kola projedou pohodlně větší nerovnosti. Modely 8" jsou i širší, takže stabilnější, myslete ale na šířku čtyřkolky, pokud chcete jezdit např. do úzkých vrátek, nebo nakládat na vozík za auto. Čtyřkolka je jednomístná, ale 2 malé děti se na ní vejdou.
Je potřeba si uvědomit, že se jedná o dětské čtyřkolky a i když jsou konstruované do hmotnosti cca 90 Kg, tak vhodná uživatelská hmotnost je cca 40 - 50 Kg. Hmotnost se samozřejmě odráží na průchodnosti stroje. Se 90Kg tatínkem čtyřkolka neprojede to co s 20Kg prckem.
Obrovský vliv na sílu čtyřkolky a její průchodnost má omezení plynu (rychlosti), či nedostatečné seřízení stroje: moc napnutý řetěz, přibržďující kolo, podhuštěné kolo, atd.
125cc AUTOMAT vs. 125cc POLOAUTOMAT ?????
Automatické řazení je postaveno na principu odstředivé spojky, není tedy vhodné do velkých kopců, bláta, či na velké nerovnosti, kde je potřeba čtyřkolku rozjet z místa například když jsou kola zapadlá v díře, či zaklíněná velkým kamenem. Pokud se ale můžete se čtyřkolkou rozjet již před obtížným terénem s následným projetím nebude problém. Pro představu se můžete podívat na krátké video, které jsme pro Vás natočili - jedná se o ATV 125cc s automatickou převodovkou (odstředivou spojkou). Ideální prostředí je krátce sečená rovná, či mírně nakloněná louka, polní či asfaltová cesta atp. Výhodou je, že se nemusí dítě soustředit na řazení, ale pouze na řízení.
Poloautomatické řazení má pevně dané převody 1 - 2 - 3 + zpátečku. Je tedy oproti automatu vhodnější do terénu a pro jízdu do větších kopců. Nevýhodou je nutnost stálého řazení, kde je potřeba zvážit, zda dítě, které má na čtyřkolce jezdit zvládne řídit a při tom řadit.
Elektrická čtyřkolka 1000W, 1200W, 1300W "velikostně odpovídá ATV 125cc" (cca 6 - 13 let / cca 110 - 140cm)
Dětská elektrická čtyřkolka je vhodná pro děti cca od 6 let ale v pohodě se na ní vejde i dospělá osoba. Plyn se přidává rychlopalem na pravé straně řídítek jako u motorky. Přidávání plynu je plynulé (čím víc přidáte, tím rychleji jedete). Čtyřkolka může být vybavena dvou, nebo tří stupňovým omezovačem rychlosti. Většinou se nechá omezit na rychlosti 10, 20 nebo 30 Km/h. Omezení se nastavuje klíčkem, nebo tlačítkem. Čtyřkolka je vybavena zpátečkou (elektrický přepínač je umístěn na řídítkách). Čtyřkolka je velmi tichá a tak není problém s ní jet třeba do parku, do města, nebo jezdit v hustě zastavěné oblasti. Rozhodně se NEJEDNÁ o čtyřkolku stylu plastových autíček, která potkáváte na chodníku a která mají problém vyjet malinký kopeček. Čtyřkolky jsou vybavené motorem 500, 800, 1000, 1200, nebo 1300W a všechny motory jsou dostatečně silné, aby vyjely i větší kopec a není problém aby čtyřkolka uvezla i dospělého člověka.
Dle typu jsou stroje osazeny olověnými, či lithiovými bateriemi s různou kapacitou (dojezdem). Dle typu použité baterie se výrazně liší hmotnost i dojezd stroje. S lithiovou baterií stroj dojede výrazně dál. Čtyřkolka s lithiovou baterií je o něco dražší.
Délka dojezdu je závislá na mnoha faktorech. Záleží na váze jezdce, na kvalitě seřízení stroje (namazání a našponování řetězu, sbíhavost předních kol, nesmí přibržďovat brzda, atd.), profilu trasy, povrchu trasy (pevný asfalt / tráva) a stylu jízdy (na půl plynu ujedete daleko více, než na plný plyn). Čtyřkolka se do plna nabije za cca 6 - 8 hodin.
Čtyřkolka potřebuje jen minimální údržbu. Čtyřkolka je jednomístná, ale 2 malé děti se na ní vejdou.
Benzínová čtyřkolka ATV 150cc (nejdříve od 12 let)
ATV 150cc je již velká čtyřkolka a je velikostí vhodná jak pro děti cca od 13 let, tak i pro dospělé. Na čtyřkolce je možnost jezdit prakticky celý den, stačí jen dolít benzín. Čtyřtaktní motor je relativně tichý, asi jako klasická cestovní motorka. Motor obsahuje olejovou náplň, kterou je nutné po najetí určitého počtu kilometrů vymněnit. Olejová náplň je společná pro motor i pro převodovku. Palivo je Natural 95. Čtyřkolka je automatická - řazení pouze vpřed / vzad (vpřed / neutral / zpátečka) nebo manuální, kde se řadí pomocí spojky, která je na levé straně řídítek. Čtyřkolka se startuje elektrickým starterem na řídítkách, kola jsou zpravidla o velikosti 8" nebo 10". Plyn se přidává palcem, pomocí páčky na pravé straně řídítek.
Benzínová čtyřkolka ATV 250cc, 350cc a více (cca od 16 let)
ATV 250cc , ATV 350 jsou již velké čtyřkolky, jaké běžně vídáte na silnicích a jsou určené spíše pro dospělé. Takto velké ATV mohou být takzvaně bez papírů (bez SPZ), tyto čtyřkolky se nedají přihlásit k provozu na pozemních komunikacích, nebo "s papírama" (s SPZ), takové čtyřkolky se nechají přihlásit a bez problémů mohou jezdit i po silnici. Na čtyřkolce je možnost jezdit prakticky celý den, stačí jen dolít benzín. Čtyřtaktní motor je relativně tichý, asi jako klasická cestovní motorka. Motor obsahuje olejovou náplň, kterou je nutné po najetí určitého počtu kilometrů vymněnit. Olejová náplň je společná pro motor i pro převodovku. Palivo se používá Natural 95. Čtyřkolka může být automatická - řazení pouze vpřed / vzad (vpřed / neutral / zpátečka), nebo "manuální" (s manuálním řazením R-N-1-2-3-4). Čtyřkolka se startuje elektrickým starterem (spínač na řídítkách).