Prodejna Benešov    |   ZAVŘENO
Rádi Vám telefonicky poradíme +420 317 705 539 | Kontakty
ZAVŘÍT
0
Stav nákupního košíku
0,- Kč
ČTYŘKOLKY MOTO-KOLOBĚŽKY MINICROSS PITBIKE BUGINY MINIBIKE Pro jezdce Doplňky Náhradní díly
ZAVŘÍT

Jak vybrat minicross

Jak vybrat minicross
Minicross je nejmenší krosová motorka s benzínovým spalovacím motorem. Jedná se o dvoutaktní motor, takže je potřeba do benzínu Natural 95 přidávat plně syntetický vysokootáčkový olej v poměru 1:50. Tyto stroje v žádném případě nelze srovnávat s plastovými dětskými vozítky s elektromotorem, které jsou běžně dostupné v obchodních domech i na internetu.

Minicross 49cc

Minicross 49 je opravdová malá motorka se vším všudy co k ní patří... Má klasické nafukovací pneumatiky, ... žádná plastová kolečka, kvalitní kotoučové brzdy, výkonný motor a pevnou konstrukci, která vydrží. Plyn se přidává rychlopalem na pravé straně řídítek. Minicross má odstředivou spojku, takže se neřadí, pouze se přidá plyn a minibike se rozjede, po uvolnění se spojka rozepne a motor přestane zabírat... minicross jede dál pouze setrvačností, při zabrždění zastaví. Přední i zadní brzda se ovládá páčkami na řídítkách, stejně jako na kole.
U minicross je nutné dělat údržbu..., je trochu složitější než u elektro modelu, ale i tak ji zvládne opravdu téměř každý. Z údržby mohu jmenovat tu nejsložitější... to je čištění karburátoru, někomu to možná zní hrozivě, ale je to otázka cca 10 minut... Jak na to, se můžete podívat v našem video-návodu. Na jednu nádrž minicross ujede cca 20 Km. Jako palivo se pro minicross používá MIX - benzín NATURAL 95 + plně syntetický vysokootáčkový olej pro dvoutaktní motory v poměru 1:50 (1 díl oleje + 50 dílů benzínu).

Minicross může být osazen koly 6", 10". Obecně platí, že čím větší kolo, tím lépe zvládne nerovnosti a v terénu je motorka stabilnější.

Minicross, který má kola 6" je určen pro nejmenší, cca 5ti leté děti, výškově od cca 120cm, které mají malé, či žádné zkušenosti s jízdou na motorce, či jízdním kole.
Minicross 49cc s 10" koly je pouze o trochu větší, než výše zmiňovaný model. Tato motorka má design, který se již velmi podobá dospělím cross motorkám, sedadlo je cca o 5-10cm výše a celková délka motorky je o zhruba 10cm větší (oproti modelu s 6" koly). Základní provedení motoru má výkon 3,5 HP (2,5KW), nebo 3,9HP (2,8KW) pokud je motorka vybavena sadou Big Bore. Hluk stroje bych přirovnal k motorové pile, která zrovna není v plných otáčkách (neřeže), případně k malinko hlučnější sekačce. Dvoutaktní motor 49cc nemá olejovou náplň.


Na minicross je možno namontovat spousta tuningových dílů, které zvyšují výkon. Jedná se zejména o sadu Big Bore (u některých modelů je namontována z výroby), tuningový karburátor, sportovní výfuk, tuningová spojka, tuningová převodovka a další komponenty. Za použití tuningových dílů může výkon motoru dosáhnout až 10HP a otáčky se mohou zvýšit z 8500 ot/min na 17500 ot/min.

U Minicross s 6ti a 10ti palcovými koly lze omezit rychlost. Tato úprava spočívá v třístupňovém dorazu na plynové rukojeti. V závislosti nastavení dorazu jsou upraveny maximální otáčky motoru a potažmo i výkon motoru. Výkon motoru se na zadní kolo přenáší pomocí odstředivé spojky, ta se pomocí otáček, odstředivou silou roztahuje "zakusuje" do unašeče, (čím větší otáčky motoru, tím silněji se zakousne do unašeče převodovky) a přenáší se na zadní kolo.

U omezování rychlosti ale pozor... pokud stroj omezíte moc... začle při jízdě prokluzovat spojka a její životnost se razantně zkrátí! Pokud je stroj omezen, důzazně doporučujeme jízdu po tvrdém pevném povrchu, který minimalizuje odpor.... Tráva je špatná. Také by měla být motorka perfektně seštelovaná, aby nepřibržďovala, nebyl moc našponovaný řetěz, atd.


V některých modelech minicross může být namontován také čtyřtaktní motor 49cc o výkonu 4Hp. Motorka je s tímto motorem výrazně těžší, je ale tižší a odpadá mixování paliva, zde se používá pouze NATURAL 95. U minicross 4T je i jednodušší údržba, karburátor není nutné čistit tak často.

Minicross uveze i dospělého člověka o váze 90Kg a 180cm vysokého, ale to pravé je to tak pro děti od 5 do 8 - 9 let. Pak bych doporučil postoupit o něco výše.
Dospělím se tato motorka moc nehodí... těm se pletou do řídítek kolena. Dospělím doporučujeme minibike, ač je menší, způsob posezu umožňuje bezproblémovou jízdu i velkým osobám.



Minicross ECO elektro 800W / 1000W

Minicross je nejmenší opravdu krosová motorka s elektro motorem 800W či 1000W.
Minicross eco je osazen výhradně 10" koly, takže s běžným terénem, jako jsou polní a lesní cesty si hravě poradí.

Minicross ECO, nebo-li elektrický minicross je konstrukčně totožný s benzínovým modelem. Má stejné brzdy, nafukovací kola, stejný rám i plasty. Nejedná se o elektrická vozítka s plastovými koly, kde motor kvičí, že už nemůže a neporadí si ani s malým kopečkem. Tyto minicross jsou osazeny elektromotorem o výkonu 800W nebo 1000W. Nosnost minicross je u většiny modelů 70Kg (oproti benzínovému modelu je zatížení omezeno z důvodu ochrany motoru... nešetrné zacházení by při vyšším zatížení mohlo vést k jeho poruše).


Pod dozorem rodičů je minicross vhodný pro děti cca od 4 let, (cca 100cm vysoké) do cca 8 let (cca 140cm vysoké). Velká výhoda elektro pohonu je bezhlučnost a tím pádem možnosti využití třeba v parku, na pěší zóně, nebo kdekoli v zástavbě, kde by hluk benzínového modelu obtěžoval okolí, nebo i samotného jezdce, kterému by hluk mohl vadit.


Plyn se přidává rychlopalem na pravé straně řídítek. Přidávání plynu je plynulé (čím víc přidáte, tím rychleji jedete). Minicross může být vybaven dvou, nebo tří stupňovým omezovačem rychlosti. Většinou se nechá omezit na rychlosti 10, 20 nebo 30 Km/h. Omezení se nastavuje klíčkem, aby si dítě rychlost nemohlo samo přepnout. Všechny motory jsou dostatečně silné, aby minicross vyjel i větší kopec a nebyl problém aby uvezl i dospělého člověka. Minicross na jedno nabití ujede cca 15 - 18 Km, samozřejmě záleží na hmotnosti jezdce, na kvalitě seřízení stroje (namazání a našponování řetězu, nesmí přibržďovat brzda, atd.) profilu trasy, povrchu trasy (pevný asfalt / tráva). Minicross se do plna nabíjí cca 6 - 8 hodin. Minicross potřebuje jen minimální údržbu, jedná se hlavně o pravidelné nabíjení a to i když s ní zrovna nejezdíte (cca 1x za 3 týdny) a namazání řetězu, oproti benzínovým modelům, tedy jednodušší údržba. Když není benzín, je minicross čistčí a nezapáchá benzínem, což můžete ocenit třeba při nakládání minicrosse do vozu.



Minicross NRG Racing

Trochu jiná kategorie jsou minicross NRG který má kola o velokosti 12/10" a 14/12". Jsou opět o trochu větší a jsou osazeny motorem o objemu 49cc, ale výkon je vylazen na 9HP. Jedná se opět o motory dvoutaktní, které nemají vlastní olejovou náplň, a mazání se zajišťuje přidáváním vysokootáčkového motorového oleje pro dvoutaktní motory přímo do benzínu v poměru 1:50. U tohoto modelu se ale lije olej pro mazání převodovky.

Tento minicross je designově stejný jako dospělé dirtbike a konstrukčně nemá s klasickým minicrossem nic společného. Minicross NRG se startuje startovací pákou (nakopáváním), stejně jako dospělá cross, dirtbike, či pitbike, mohou být chlazeny vzduchem, nebo vodou. Je určena pro osoby od cca 8-9let, ale zde již doporučujeme nějaké, alespoň malé zkušenosti. U motorek v této kategorii se výkon a rychlost zpravidla omezit nedá.

Minicross má odstředivou spojku, takže se neřadí (je to "automat"), pouze se přidá plyn a minicross se rozjede. Po uvolnění plynu se spojka rozepne a motor přestane zabírat... minicross jede dál pouze setrvačností, při zabrždění zastaví. Přední brzda se ovládá na řídítkách jako na kole. Zadní brzda se ovládá pravou nohou a páka je umístěna před pravou stupačkou.



Dirtbike / Pitbike

Dirtbike má nejčastěji obsah motoru 110cc, 125cc, nebo 250cc a výkon od cca 7,5HP do 17Hp. V různých kombinacích motoru jsou osazena kola různých velikostí, proto na nich mohou jezdit jak děti, tak i dospělí. Nejmenší verze dirtbike jsou určeny cca od 9-10 let.

Na dirtbike se nejčastěji montují kola o rozměru 14/12, případně 17/14, ale vyjímečně i s provedením 12/10, či 10/10, dále pak 19/16, nebo 21/18.
Kola 14/12 jsou pro velikost jezdce cca 150cm a kola 17/14 pro jezdce cca 160cm vysokého.
Dirtbike může být "automat" s odstředivou spojkou, která funguje stejně jako u minicross, tzn, že stačí nastartovat, přidat plyn a motorka se rozjede, nebo s manuálním řazením, což je většina modelů. Většinou se řadí jednička nahoru, pak je neutrál
a 2,3,4 dolů. (1-N-2-3-4). Na některých modelech dirtbike může být ale řazení přesně obráceně, vše je ale vždy popsáno v uživatelském manuálu. Jedná se o plné manuální řazení, takže se při rozjíždění i řazení musí mačkat spojka.
Pokud se jedná o manuální řazení, motorka se startuje nožní pákou (nakopáváním), pokud jde o dirtbike s automatickým řazením, tento motor je vybaven elektrickým startérem (nožní páka úplně chybí) a startuje se tedy pomocným tlačítkem na řídítkách.

Většina dirtbike má čtyřtaktní motor, to znamená motor, který má olejovou náplň (společnou s převodovkou) a palivo je NATURAL 95.

Zpět...